Vooraf werd veel verkeersoverlast verwacht op de A7, waar onder meer werd gewerkt aan de het versterken van een brug over het Noord-Hollandskanaal bij Purmerend. Daarbij werd zwaar verkeer beperkt en het aantal rijstroken verminderd. Uiteindelijk lijken de gevolgen, dankzij goede voorbereiding, mee te vallen.
Veel inwoners hebben gehoor gegeven aan de oproep van Rijkswaterstaat om thuis te werken, te carpoolen of andersoortig vervoer te kiezen. Het leek daarom in de eerste weken wel alsof het zomervakantie was. Er waren geen files, geen vertragingen; mensen die op dezelfde tijd van huis gingen, waren zelfs eerder op hun werk dan normaal. Week na week werd gedacht dat de drukte wel zou toenemen naarmate iedereen zag dat het zo rustig was, maar dat gebeurde gelukkig niet. Ook blijft sluipverkeer via andere routes uit.
Tijdelijk geen vrachtverkeer
Ondanks de beperking op het gewicht van vrachtwagens hadden wegwerkers veel last van trillingen. Soms waren deze zelfs zo heftig dat ze hun werk niet goed konden uitvoeren. Door metingen bleek dat het vrachtverkeer zich slecht tot niet hielden aan de gewichtsbeperking. Ook controles (en dus boetes) van de politie hadden niet het gewenste effect. Na een nieuwe ‘waarschuwing’ en een verbod op vrachtverkeer heeft Rijkswaterstaat uiteindelijk moeten besluiten de rijbaan die grenst aan de werkzaamheden af te sluiten (want ondanks het verbod bleven vrachtwagens de A7-route nemen).
Door deze extra wegafsluiting is de drukte wel toegenomen waardoor er weer files op de A7 ontstaan. Voor nu is dat het bekende beeld en gelukkig nog niet extreem. Ook het ambulanceverkeer loopt nog niet veel vertraging op. De afgekruiste baan mag wel door ambulances worden gebruikt, dus dat scheelt. Tot slot is er 100 procent controle op vrachtverkeer ingesteld. Wie met de vrachtwagen dit traject rijdt, ontvangt gegarandeerd een boete.