Het GHOR-bureau heeft een aantal medewerkers aangesteld als aanspreekpunt voor GHOR-functionarissen. Deze medewerkers worden 'aandachtsfunctionarissen' genoemd.
Per GHOR-functie is een aandachtsfunctionaris toegewezen.
De aandachtsfunctionaris onderhoudt actief de relatie met de toegewezen groep GHOR-functionarissen door het uitvoeren van de volgende taken en verantwoordelijkheden:
- Kennismaking/introductie van het GHOR-bureau.
- Structureel overleg met de GHOR-functionarissen op groepsniveau.
- Bespreken (en schriftelijk vastleggen) van de werkafspraken van de aandachtsfunctionaris met de GHOR-functionarissen.
- Het verstrekken van deze werkafspraken aan nieuwe functionarissen.
- Signaleren van behoefte, trends en knelpunten in de relatie GHOR-bureau/GHOR-functionaris.
- Behoefte, trends en knelpunten uitzetten binnen het GHOR-bureau (waaronder ook afstemming met het team Vakbekwaamheid).
- Communiceren over ontwikkelingen binnen het GHOR-bureau.
- Bevorderen van kennisuitwisseling met andere GHOR-functiegroepen.
- Op de hoogte zijn van het verloop van inzetten en oefeningen door het lezen van verslagen.
- Inhoudelijke input bij opstellen of herzien van handboek voor de GHOR-functie en het bundelen van de input hierover van de andere GHOR-functionarissen binnen de groep.